Plaatselijke regel 2 ‘bal verloren of out of bounds’

Bij de meeste leden is wel bekend dat we op Ameland local rule 2 hebben die inhoudt dat je daar waar de bal verloren is, je verder mag spelen door een nieuwe bal op de fairway te droppen. Je moet dan 2 strafslagen bijtellen. Het doel van deze regel is om de doorstroming te bevorderen. Maar de regel moet wel uitgevoerd worden zonder dat de speler er extra voordeel uit haalt door in strijd met de golfregels te droppen.

Er is af en toe discussie geweest hoe deze regel toegepast moet worden en hoe er gedropt moet worden. Je mag namelijk niet zomaar ergens naast de rough een bal losjes op de fairway gooien. Vandaar dat we daar wat meer duidelijkheid over proberen te geven. Hoe je de regel moet toepassen kun je lezen via deze link.

Kees Borstlap

Regelcommissaris