Wijzigingen WHS vanaf januari 2024

Het Wereld Handicap Systeem (WHS)

Het WHS ondergaat enkele (kleine) veranderingen. De belangrijkste is de invoering van een verwacht resultaat als je een qualifying ronde van minimaal 9 en minder dan 18 holes speelt. Het handicapsysteem is gebaseerd op basis van een ronde over 18 holes. Om ook rondes van minimaal 9 holes mee te tellen worden die scores omgerekend naar een dagresultaat over 18 holes. Dit is om te voorkomen dat spelers twee handicaps hebben; ’18-holes handicap’ en ‘9-holes handicap’.

1. Verwachte resultaat

Vanaf volgend jaar wordt automatisch een verwacht resultaat ingevuld als een speler minimaal 9 en minder dan 18 holes speelt. Dat verwachte resultaat is gebaseerd op de handicap van de golfer, dus dat is anders voor een speler met handicap 54 dan voor iemand met handicap 13.

Het verwachte resultaat is de verwachte score op een ‘standaard golfbaan’ (een golfbaan met een slope rating van 113). Het algoritme dat gebruikt wordt, is gebaseerd op alle scores die de afgelopen jaren zijn ingevoerd (wereldwijd ongeveer 100 miljoen per jaar). Omdat de berekening gebaseerd is op de handicap van de speler is het verwachte resultaat voor dezelfde handicap altijd hetzelfde.

2. Afhankelijk van handicap

Hoe lager je handicap, hoe hoger je verwachte resultaat. Het verwachte resultaat wordt opgeteld bij het resultaat over de gespeelde holes. Het is niet te vertalen in een vast aantal stablefordpunten, maar komt ongeveer overeen met 16 tot 17 stablefordpunten over 9 holes, afhankelijk van de handicap van de speler.

Zie hieronder een voorbeeld van spelers met verschillende handicaps: 4.6, 10.2 en 16.0. Het dagresultaat van de gespeelde 9-holes is voor alle spelers gelijk (5,42). Toch is het verwachte resultaat verschillend (3,59, 6,52 en 9,52).

3. Eerlijkere handicap

De nieuwe methode leidt volgens de R&A en USGA tot meer betrouwbare dagresultaten dan bij de oude methode. Dit heeft als gevolg dat spelers die niet vaak 18 holes spelen een eerlijkere handicap hebben. Voor nieuwe spelers zal na 2023 nog steeds het volgende gelden:

• Om handicap 54 of beter te halen in een ronde van 18 holes moet iemand 36 of meer stablefordpunten halen.
  • Om handicap 54 of beter te halen in een ronde van 9 holes moet iemand 19 of meer stablefordpunten halen.

Meer over dit onderwerp valt te lezen op de website van de NGF.

Kees Borstlap, Regelcommissaris Golfvereniging Ameland